Dags för del 2 om ett favoritämne: Att jobba med mål. Nu till olika sorters mål. Häng med:
“Vårt mål är att vinna serien” säger tränaren till ett fotbollslag.
“Vårt mål är att bli marknadsledare inom två år” säger VD’n på ett företag.
“Vårt mål är att bli den bästa myndigheten inom e-tjänster” säger en chefen på en offentlig verksamhet.
Kommer de att lyckas?
Alla dessa mål är bra för att de sätter ribban, ger en “kompassriktning” och gör att de vet om de lyckats. Antingen vann de serien eller inte, blev marknadsledare eller inte, eller den bästa e-myndigheten eller inte (enligt någon sorts kriterium). Den sortens mål kallas för resultatmål.
Problemet med resultatmål är att de till stora delar ligger utanför din kontroll. Det finns motståndare, konkurrenter, domare, konjunkturer, väder, politik, oturliga skador och så vidare som kan sätta stopp för din ambition att nå ditt önskade resultat. Dessutom har du också indirekt sagt att du är misslyckad om du inte når det resultatet. Men världen är inte så enkel.
Som tur var finns det ett annat sätt att sätta mål på, nämligen prestationsmål. Om resultatmålet är Vad:et så är prestationsmålet Hur:et. Det ligger inom din kontroll.
Ett exempel: När en av mina söner spelade fotboll, åkte hans lag på den ena förlusten efter den andra. Vi pratade om mål. Jag sa: “Du kan inte bestämma hur bra dina lagkamrater är. Du kan inte bestämma hur bra dina motståndare är. Inte heller vädret eller domarinsatsen. Däremot kan du bestämma vad du kan göra på planen för att du ska känna att du gjort ditt bästa.” Vi diskuterade vad det kunde vara och kom fram till att han skulle tacklas mins tre gånger varje halvlek. Även om de skulle förlora med 5-0 skulle han ändå kunna känna sig nöjd med sin egen insats. För honom var det ett stort steg eftersom han mest sprang bredvid. Sagt och gjort. Han gick in för det och satte tre bra tacklingar varje halvlek. Laget spelade 1-1. Självklart var det många anledningar till att det inte blev förlust, och jag vill tro att hans extra starka insats i alla fall bidrog.
Jag beskrev i Sätt mål! Nå mål! del 1 om min satsning på en halvmara för några år sedan. Det var Göteborgsvarvet. Första gången var målet att hela tiden springa. Ett klart prestationsmål. Andra gången bestämde jag mig för en önsketid på 1,55. Det betydde att jag behövde springa varje kilometer på 5,39. Också ett prestationsmål. Jag brydde inte om någon placering. Jag hade ju ingen koll på hur bra de andra var på att springa. Det skulle lösa sig ändå.
Det fina med prestationsmål är att de är greppbara, innanför din kontroll och har goda chanser att leda till vinst ändå. Fokus ligger på att prestera bra i detaljerna istället för bara att bara prata om det stora slutmålet som att vinna en hel serie.
Alla människor i en grupp kanske inte alltid kan vara delaktiga i att sätta ett resultatmål (även om det kan ske oftare än vad vi tror). Men en bra tränare eller chef ser till att gruppen är med och åtminstone påverkar hur:et.
Så ställ följande enkla frågor som hjälper dig eller ditt team att lyckas:
- Vad är vårt önskade resultat? (resultatmål)
- Vad är vårt nuläge? (en SWOT skulle kunna vara lämplig = Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats)
- Vad behöver vi göra för att nå dit? (prestationsmål)
- Hur vet vi att vi lyckats? (feedback, mål-visualisering etc)
Det behöver faktiskt inte vara mycket krångligare än så.
Lycka till med att sätta robusta, motiverande resultat- och prestationsmål!