I huvudet på en event-expert

Då tar vi höstens första gästbloggare och det är ingen mindre än event-experten Stefan Åsbrink som leder företaget BRINC relations.  Här delar han med sig av sin visdom. Enjoy 🙂

God dag yxskaft!

Uttrycket ”God dag yxskaft” har funnits sedan 1800-talet. Det lär komma från en historia om en lomhörd gubbe som inte gärna ville erkänna sin usla hörsel. En dag när han satt och täljde på ett yxskaft såg han en främling komma gående och funderade på vad denne kunde tänkas vilja. Gubben tänkte: först kommer han säkert att fråga vad jag täljer på. Sedan kommer han att fråga hur långt det är till byn. Och sedan kommer han att fråga vilket håll han ska svänga åt för att komma till byn.

Främlingen kom fram till mannen och följande dialog utspelade sig:

–       Goddag.
–       Yxskaft.

–       Rågen växer högt i år.
–       Två kilometer.

–       Är ni helt vriden karl?
–       Åt vänster.

Den här historien påminner oss om hur viktigt det är att vara helt säker på frågeställningarna innan man ger svaren. För tyvärr så är det många i vår bransch som kommer med idéer på aktiviteter, artister, föreläsare och lokaler utan att ha den blekaste aning om vad det är som ska kommuniceras.

Många gånger hör vi företag berätta om tidigare kick-offer och medarbetarmöten och säga: ”och så hade vi lite teambuilding – yxkastning bland annat.”  OK, yxkastning. Varför då? Vad skulle den övningen kommunicera? Vad ville ni förmedla till teamet? Om ni nu lägger tid, pengar och energi på att samla medarbetarna och verkligen vill ha en teambuildingövning, vad är det då teamet ska bli bättre på? Vilka känslor ska övningen få dem att uppleva? Vilka kunskaper vill ni att de få till sig? Vilka handlingar ska övningen leda till?

Vad vill ni att deltagarna ska: Känna? Kunna? Göra?

Hittar vi tillsammans svaren så har vi skapat en kommunikativ plattform för arbetet. Då kan vi börja planera eventet utifrån de kommunikativa målen och målgruppens förutsättningar.

Känner du att det varit lite för mycket ”Goddag yxkast” i era kund- och medarbetaraktiviteter de senaste åren, kasta inte yxan i sjön. Hör av dig till oss istället. Du når oss på telefon 026-10 27 00, eller via www.brinc.se

Hälsningar

Brinc Relations

zp8497586rq

Dela inlägget