Under den här rubriken vill jag ge mina idéer på vad som bygger en bra chef. Om en bra chef har god KARMA kommer både chefen och alla andra att omedelbart få en bättre tillvaro. Häng med:
– Så, chefen, vad ska vi göra?
– Hmm, har vi alla fakta?
– Såvitt vi vet. Och det börjar brådska. Leverantören behövde besked igår för att hinna producera.
– Hmm, men har vi sett över alla scenarior och möjliga konsekvenser? Kanske ska vi avvakta lite till…
– Men då missar vi vår dead-line.
– Hmm, olyckligt. Måste nog fundera på det också… Vi kan prata igen om en vecka…
Jag läste om en studie på ett antal tusen medarbetare som fick frågan om vad som engagerade dem på jobbet. 55 kriterier kom fram. Av dessa var hela 37 beroende på chefens beteende! 67% alltså. En bra chef kan kommunicera. En bra chef attraherar. En bra chef reflekterar och respekterar. En bra chef gör folk motiverade. Vackert så. Det kan vara hur trivsamt och roligt som helst. Men – utan ett resultatfokus blir det till slut bara kaffe och ingen action. Organisationen självdör.
Jag menar inte att en bra chef ensam ska göra allt jobb. Det vore bara dumt. Och redan jag jag skrev om M= Motivera så kommer vi in på att få människor att vilja förflytta sig mot något bättre. Så vad menar jag? Jo; En bra chef ser till att saker blir gjort.
Det kommer en gräns när ett beslut måste fattas och handling måste ta vid. En bra chef vet när det är dags. En dålig chef kör på utan hänsyn och tappar därför flera viktiga egenskaper som jag skrivit om. En dålig chef kan också bli paralyserad (som dialogen här ovan) och inget blir gjort. Båda är frustrerande för organisationen. Men för den sistnämnda chefen kan det vara bra att tänka på att ett icke fattat beslut också är ett beslut. Med sina egna konsekvenser. Ibland är det nog ett Just do it, som gör skillnaden.
Tycker jag. Vad tycker du?
Fridens //Antoni
De tidigare delarna är:
K=Kommunicera
A=Attrahera
R=Respektera
M=Motivera