Involvera-Informera-Implementera

En viktig nyckel i din personals välbefinnande, motivation och vilja att prestera ligger i att de känner sig delaktiga – på riktigt. Oklara roller och ansvar, ”Micromanagement” med mera tar bort förutsättningarna. Så hur kan du tänka?

Här får du en enkel modell du kan använda. Jag fick den själv på ett ledarskapsprogram när jag jobbade på Ericsson. Vi kan kalla den Involvera – Informera – Implementera (eller Exekvera om du föredrar det). I sämsta fall kan det se ut så här:

I modellen ovan är det få personer (kanske bara du själv?) som bestämmer vad som ska göras, och/eller hur det ska genomföras. Det gör att du måste spendera mycket tid på att informera alla om ditt beslut.
Eftersom ingen känner sig involverad (såvida du inte är en mycket karsmatisk ledare som alla vill följa i vått och torrt), riskerar du att själva utförandet drar ut på tiden – om det alls blir gjort.

Det goda alternativet är detta:

Om dina medarbetare får vara med så behöver de inte informeras särskilt mycket. Notera att det inte betyder att gruppen alltid behöver involveras i precis allt – Vissa saker kanske redan är bestämt. De kan fortfarande få vara med och komma fram till hur de ska utföra uppgiften. Eftersom gruppen känner sig mer involverade, ökar deras vilja att prestera, och uppgiften utförs i tid.

Fundera på dessa frågor:

  • Hur involverar du din grupp?
  • Hur involverade är de – egentligen?
  • Var i processen kan du involvera dem?
  • Tycker din grupp som du? Om inte, vad gör du nu?
  • Slutligen – vad tänker du nu? Kommentera gärna.

Om du tror att det här kan vara intressant för fler, så dela gärna vidare.

Dela inlägget