Här kommer den tredje nyckeln för ett framgångsrikt team. De två första var attityd och färdighet. Nu till min käpphäst: kommunikation.
Del 3. Kommunikation
För en tid sedan spelade min son en fotbollscup i Älmhult. Första matchen vann de stort på ren energi och motivation. Andra matchen förlorade de lika stort. Motståndet var svårare och killarna försökte stå emot men lyckades inte. Tredje matchen var det dags att möta det bästa laget. Tränaren sa: Den här matchen ska vi visa dem att vi kan spela som ett lag. Och för att lyckas vill jag se att ni pratar med varandra, stöttar varandra och kämpar! Laget gjorde precis så och lyckades få 0-0 mot ett bättre lag. Alla var glada efteråt. En viktig del vad just att de pratade på planen mer än de brukade.
Attityden är inträdesbiljetten. Förmågan eller färdigheten omvandlar attityd till välriktad action. Den tredje nyckeln, kommunikationen är det som får laget att bli effektivt i grupp och inte bara individuellt.
Kommunikationen omsluter det mesta av kontakten mellan människor. Ju bättre vi förstår varandra desto enklare är det att också bli förstådd. I ordet kommunikation kan vi lägga in ord som respekt och nyfikenhet för dina lagmedlemmar, förmågan för chefen och medlemmarna att kommunicera och tolka målbilder på samma sätt så att vi alla vill dra åt samma håll, hur mycket vi kommunicerar, vilka ord vi använder och så vidare.
Den så kallade icke-verbala kommunikationen väger dessutom mycket tyngre än orden vi säger. Ansiktsuttrycket är åtta gånger starkare än orden enligt en studie. Rösten är fyra gånger viktigare för mottagaren än själv orden.
Vilka fällor kan vi gå i när vi kommunicerar? Här är några:
– Vi tror att vi är tankeläsare, vilket gör att vi inte lyssnar.
– Vi är mer intresserade av att framföra våra egna åsikter än att lyssna på andra.
– Vi är oklara och ostrukturerade vilket gör att det tar tid för mottagaren att förstå.
– Vi säger en sak med orden, men vårt kroppsspråk och vår röst avslöjar något annat.
– Vid pressade situationer blir vi negativt stressade. Stresshormoner (kortisol, adrenalin mm går ut i kroppen och hjärnan). Då försvinner logik och analysförmågan ut genom fönstret.
Vad gör vi åt det då? Förberedelser, övning och reflektion. Vi kan diskutera vilka normer och spelregler vi ska ha i vår grupp. Det brukar hjälpa. Vi kan se till att vi har rätt kompetens individuellt. Det hjälper också. Och så kan vi öva, öva, öva. I gruppen, individuellt osv. Med förberedelser, övningar och reflektion sitter så småningom ett antal prestationer i ryggmärgen. Och då kan vi lägga vårt fokus utåt på gruppen, och bli det högpresterande lag som vi kan bli.
Normer nämnde jag. Kan vi bete oss hur som helst? Kan vi komma och gå när vi vill? Är det ok eller inte att mejla på möten? Hur beter sig chefen? Allt detta sätter tonen för attityden vi har och jobbar efter. På ett stort företag hade man för några år sedan ett talesätt: Culture beats strategy. Det tycker jag är talande.
– Hur bra är er grupp på att kommunicera i vanliga fall?
– Hur bra är ni på att kommunicera i pressade situationer?
– När kommunicerar ni som bäst? Vad gör ni då? Här finns viktiga lärdomar.
Jag hoppas att du läsare fått med dig något. Kommentera och dela gärna med dig om du tror att fler kan ha nytta av att läsa dessa rader
//Antoni