3 tips om service – från en julbordsnisse

Visst, julen är över och julbordsmat är inget vi längtar efter just nu. Men läs ändå mitt sista Tankefrö från 2017. Det finns bra lärdomar här om kundservice:

När jag var en liten grabb på 16 år och hade precis börjat gymnasiet, fick jag mitt första feriejobb. Jag skulle jobba som julbordsnisse på hotell Ramada på Hisingen. Hotellet var känt för sina fina julbord där det allra mesta fanns att äta och dricka. Min pappas kompis var bartender på hotellet och fixade en intervju med hotellchefen. Efter ett samtal fick jag jobb som julbordsnisse. Vad är det för jobb? Det är som att likt en osynlig ande se till att det alltid finns mat på bufféborden, att inget får ta slut och att det inte är skräpigt på och runt borden.

Det är nog så att många skulle tycka att det var ett skitjobb, men så kände inte jag. Tvärtom hade jag kul och på köpet fick jag med mig tre enkla men viktiga lärdomar som jag haft nytta av genom livet:

  • Var trevlig. Även en liten julbordsnisse kan göra stor skillnad. Ett leende, ett hej, en fråga om att vara behjälplig, ett tack för att ni kom. Enkla beteenden som gör skillnad. Jag kunde hjälpa eller stjälpa gästernas upplevelse med mina tankar, mina ord och mitt agerande. Jag gillade mitt jobb. Det var kul att se glada besökare. Jag var glad att kunna hjälpa till.
  • Se var du kan göra nytta – och gör det. Hotellchefen rådde mig tidigt att jag alltid skulle ha med mig något när jag gick till köket (använda tallrikar, tomma fat mm.) och jag skulle alltid ha med mig något när jag gick ut till restaurangen (ny mat, diskade glas, tallrikar, bestick mm) På det sättet förstod jag att jag inte bara skulle vandra planlöst utan hela tiden se var jag kunde bidra. Armarna-i-kors-beteende är inget som en arbetsgivare letar efter.
  • Fyll produkterna med värde. I början när kunderna frågade vad det var för något på faten kunde jag bara svara Fisk eller Fågel. Jag gjorde det till en skämtsam grej och visst, kunderna skrattade ofta. Men det hade förstås varit så mycket bättre om jag kunde svara kunnigt och med någon intressant detalj. Som när jag för en tid sedan skulle köpa en ost och fick en entusiastisk story om hur de lyckliga kossorna som låg bakom just denna ekologiska ost, hade betat gräs längs Kattegatts stränder och hur sältan kom från saltvattnet som gräset sugit upp. Det blev helt enkelt en godare ost.

Det är inte så komplicerat, men så är det med det mesta som skapar värde. Om jag skulle välja en av dessa tre lärdomar så är det nummer två. Så tycker jag. Vad tycker du?

 

Tack för att du läser mina tankar

Dela inlägget