7 beteenden jag avskyr på våra arbetsplatser

Kommunikation, arbetsglädje och resultat går hand i hand. Så långt är allt bra.

Men de här sju beteendena jag listar nedan, ger istället människor arbetsångest som leder till sämre prestationer och ni är på väg mot konkurs fortare än kvickt. 

1. GIRIGA CHEFER. Tror ni inte att alla ser vad du håller på med? Du som åker business class när alla andra sitter bak i planet. Du som behåller din fruktkorg men tar bort den för alla andra. Du som använder företagets pengar för ditt 50-årskalas. Du som tar med familjen på semester och låter skattebetalare stå för notan. Du som plockar ut en bonus för att du sparkat tusen anställda. Skärp dig! 

2. MOBBNING I ALLA DESS FORMER. Det finns inget som heter ”Rått med hjärtligt” Det är bara rått och du vill bara ursäkta ditt skitbeteende. Tro inte att ”du inte gjort något” när du förlöjligar eller fryser ut – eller tittar på när andra gör det. Fatta att folk far illa!

3. MOTARBETARE. Kom inte till jobbet och jävlas med din omgivning. Du är inte där för att motarbeta. Är du besviken på din chef, byt! Fick du ingen löneförhöjning så stjäl inte toapappret som kompensation. Led, följ eller lämna. Om din arbetsgivare inte delar dina värderingar så påpeka det som är fel. Funkar inte det så stick. Bara dra.

4. ÄNDLÖSA INFORMATIONSMÖTEN. Ingen levande människa vill sitta i timmar och se 227 värdelösa slides, och chefer som med monoton stämma läser innantill. Ingen vill bli en zombie som lämnar dessa möten dränerade på energi. Sluta plåga dina kollegor med ett sådant vampyrbeteende!

5. BESSERWISSERS. Vem har gjort dig till den som kan och vet bäst om allt och som dessutom är snabb på att tala om hur lite andra kan? Om du är så j-vl- bra så gör allt själv då. Kom inte med dina nålstick som inte syftar till förbättring av andra utan bara att förhärliga dig själv. Gå in med intentionen att hjälpa istället för att stjälpa. I annat fall: Håll klaffen!

6. GIFTSPRIDARE. Gå inte bakom ryggen på dina kollegor och snacka skit om dem. Manipulera inte dina kollegor att gnälla så att du kommer undan. Låtsas inte att allt är bra när du sedan hugger dem i ryggen. Du ska lyftas fram som ett troll i solen och bli förvandlad till sten!

7. JAG-JAG-JAG-MÄNNISKOR. Vem har sagt att du är guds enda gåva till denna arbetsplats? Vem har sagt att det bara är din åsikt som är intressant? Vem har påstått att andra människors tankar och känslor är irrelevanta? Om någon har gjort det så ljuger de. Visa intresse och du blir belönad. Annars är du snart en tröttsam typ och ingen vill ha dig i närheten. 

Mitt råd är enkelt: Agera precis tvärtom! Kommunicera med positiv energi, hög empati och smittande tydlighet.

Tack för att du läser mina tankar. Vilka reflektioner får du själv? Ditt nätverk?

(Jag skriver i Du-form medveten om att du som läser detta förmodligen inte beter dig så här, för annars hade du sysslat med med något annat än att skaffa insikter och nya tankar och läst ända hit)

Det här är från början en LinkedIn-artikel jag skrev och där kan du kommentera om du vill.