Är du tänd eller spänd?

När presterar du som bäst? När presterar du som sämst? Har du någonsin funderat på det? Kanske har det att göra med om du är tänd eller spänd.

Tänk dig fyra jämnbra kamrater som går ut på en golfrunda. De ställer upp på första tee. Adam ska slå ut först. Han är loj och lite okoncentrerad.  Han svingar halvhjärtat mot bollen och träffar sådär. Bollen går 130 meter. Det är långt kvar till hål. Nu är det Benkes tur. Han är fokuserad och samtidigt avslappnad. Han svingar klubban. Pang! Bollen flyger i en perfekt båge och landar 210 meter längre bort, mitt i fairway.

Caesar är näst på tur. Han är nervös. Han spänner sig i uppställningen, andas snabbt, ytligt. Svingen är ryckig. Bollen flyger långt. Och snett. 230 meter men in i skogen.

Slutligen går David fram. Han är så uppjagad att han knappt kan stå still. Stressen har tagit över. Till slut går han bara fram och klipper till. Klubban gräver sig ner en decimeter innan bollen – som hånfullt ligger kvar. David skriker och svär samtidigt som han slår sönder sin klubba.

Hur kan fyra jämnbra spelare prestera så olika? 
Det finns många nycklar till det. Kanske har de satt olika mål, där vissa skapar stor press och andra inte. Kanske tycker de olika bra om banans hål. Kanske upplever de själva sin förmåga väldigt olika.

Det jag tänkte på denna gång är när du parar begreppet arousal med prestation. Arousal i detta sammanhang har inget med sexuell upphetsning att göra (ledsen, det här är ingen sådan blogg) utan med alerthet, vakenhet etc. Eller: om du är tänd eller spänd. Yerkes och Dodson tog fram en arousal-kurva och psykologen Hans Seyle använde den när han jobbade med stress-begreppet. Om du har för låg arousal-nivå blir du som Adam. Har du en optimal nivå presterar du som Benke. När du passerar mitten på arousal-kurvan kan du bli som Caesar och längst bort är risken stor att du och David hellre bör gå till restaurangen och ta ett glas vin.

Det är inte deras grundkvalitet utan deras attityd som avgör prestationen.
Tycker de om utmaningen och känner att den är hanterbar presterar de bra (mer om det en annan gång). Tycker de att kraven vida överstiger deras förmåga får de problem med negativ stress (mer om det också en annan gång). Och bryr de sig inte alls, blir resultatet sällan så bra som det kunnat bli.

Omvandla detta till din verklighet
Om du ska tala inför en grupp och är lite nervös – var glad. Du är tänd. Det gör dig fokuserad. 
Är du mycket nervös? Ta då en tvåminuters rask promenad för att bli av med stresshormoner och adrenalin. Ta sedan ett antal djupa, långsamma andetag och slappna av. Under tiden tänker du på något roligt, eller på någon gång när du gjorde något riktigt bra. Njut av den känslan. Gå sedan in i rummet och presentera.

Lycka till!

PS – om du är stressad för att du inte förberett dig tillräckligt? Ja då vet du vad du ska göra till nästa gång.

4 Kommentarer

  1. Johan Lindqvist den 2011-01-31 kl 22:50

    Tänd eller spänd? Stress eller press?

    Det är intressanta funktioner hos oss människor (och andra djur), och än mer intressant är hur man kan påverka dem och hur de påverkar ens prestation.

    Hur lär man sig känna igen vad som är positiv press och negativ stress? I ditt exempel utsattes de fyra personerna för samma grundsituation, men ändå upplevde de situationen olika och reagerade olika. Det kan vara många olika faktorer som påverkar, men det är absolut så att attityden har stor betydelse…

    En annan faktor som är intressant att ta i ett resonemang om stress är tiden. För att effektivt hantera situationer med press, behöver man perioder med låg belastning eller någon form av urladdning. Fysisk träning (eller din promenad ovan) eller sex (jag vet, det här är inte en sådan blogg, men ändå…) är ju väl kända och dokumenterade metoder att sänka stressnivåer.

    Vilka skillnader har vi då inom oss? Utan att resonera för mycket kring det, behöver ju vissa människor uppenbarligen kicken av att utsätta sig för situationer där man verkligen måste vara ”tänd”, som t.ex. fallskärmshoppare, bergsbestigare, artister och talare, medan andra är helt nöjda och eftersträvar ett liv med få orosmoment och okända eller krävande situationer. Varför är vi så olika? Hur skall vi bemöta vår omgivning och våra medarbetare med tanke på det?

    Som sagt – ett mycket intressant ämne! Fortsätt gärna skriva om detta!

    Keep up the good work, som det heter på nysvenska.

    /Johan



    • Antoni Lacinai den 2011-02-01 kl 08:14

      Yep, jag ska bena vidare i det. Forskning visar för övrigt att just fysisk aktivitet är ett bra sätt att bli av med alarm-reaktioner i kroppen (kamp eller flykt). Ergo – motion är nyttigt!



  2. Micke Darmell den 2011-02-02 kl 17:33

    Bra blogg, fast det inte är en sådan blogg. En annan intressant tanke är vad händer med denna kurva då vi ständigt är uppkopplade och skall prestera? Ex har allt fler tillåtelse att ha med sina ”smarta” telefoner på möten etc. Ju mer vi störs, ju mer Adam blir vi. Forskning visar nu att de som ständigt är uppkopplade inte kan koppla av någon gång. Så fort det blir ”lugnt” så blir dessa personer otåliga och måste kopplas upp. Ett skrämmande exempel är att lägga märke till personer på busshållplatsen, t-banan eller liknande. Att göra ingenting är snart en unik kompetens.
    25% av svenska befolkningen har sömn problem som i de flesta fall kan kopplas till stress och ständig uppkoppling.
    Ok, nu svävar jag iväg……intressant kurva och hade det varit en annan blogg så hade det varit intressant och veta om Benke hade haft sex innan. Då hade alla coacher äntligen fått svar på den ständiga frågan om sex innan prestation!

    Stay gr8 Anoni!
    Micke



    • Antoni Lacinai den 2011-02-07 kl 14:19

      Konsten att slå dank helt enkelt. Eller att slå på sin energi när den behövs för att sedan slå av den. Inte helt enkelt. Och att slänga upp datorn eller läsa mejl på telefon är åtminstone på mina utbildningar ett no no