”Det finns inget så starkt som en idé vars tid har kommit”

Jag gillar att läsa böcker. Just nu är jag dessutom inne i en väldigt aktiv ”läsa-bok-period”. Skönlitteratur som till exempel den förunderliga ”Påven Johanna”, eller smärtsamma, gripande ”Flyga drake” för att nämna två. Så finns det facklitteratur som ger mig andra insikter. Flera böcker jag läst de senaste åren har till exempel berättat om hur idéer, produkter och så vidare går från en låg nivå till att plötsligt explodera. Böcker som ”Inside the Tornado”, eller ”The Tipping Point” (Den tändande gnistan) handlar egentligen om samma sak. Framgång sker icke-linjärt. Som en gammal ketchupflaska. Först kommer inget. Sen kommer inget. Sen kommer allt på en gång.

”Det finns inget så starkt som en idé vars tid har kommit”

Jag läste om en pensionerad överste som för ett antal decennier sedan funderade på vad han kunde göra för att tjäna lite pengar. Han kom på att han hade ett recept på friterad kyckling som han kanske skulle kunna få restauranger att köpa av honom. Han tog på sig en vit kostym och började knacka dörr. Han fick många nej den vägen. Här kunde han välja att ge upp, eller ändra något i sin strategi. Efter en sisådär 1000 besök fick han äntligen napp. Han hade hittat nyckeln. Ganska kort därefter hamnade han i en oerhörd framgångsvåg när alla ville ha hans recept. Han hade hittat den tändande gnistan som behövdes. Lavinen var i rullning. Kentucky Fried Chicken blev ett faktum.

The hockey-stick effect

Om man tittar på säljprognoser får man ofta se det som ibland kallas för ”the hockey-stick”. Det går relativt platt under den närmaste framtiden, för att vid något önskat läge skjuta i höjden. Jag har alltid smålett för mig själv när den typen av prognos kommer fram. Och det är klart – om det bara är önsketänkande kommer inget att hända. Robert Kaplan som tog fram ”the Balanced Scorecard” menar att 7 av 10 företag misslyckas med att gå från strategi till handling. Hockeyklubban kommer alltid att vara en fjärran önskan utan substans.

Men för dem som kopplar insikter, beslut och handlingar till strategin, för dem som vågar fråga ”varför?” och ”varför inte?”, för dem som faktiskt utvärderar och gör sina ständiga förbättringar – för dessa kommer framgången. Och när den kommer är det bara att hålla i hatten för då blir det åka av. Rätt in och upp i tornadon bara.

Så för dig som läser detta, och kämpar med något, vare sig det är en affärsidé, en vilja att bli bättre på att presentera, bli en bättre chef, lära sig ett språk eller vad det kan vara. Ge inte upp för lätt! Kanske är du nära din egen tornado. När allt plötsligt går som på räls. När allt ditt kämpande ger resultat. När du har utvecklats och når den framgång du förtjänar. Jag önskar dig lycka till på vägen, och håller tummarna för dig.

Dela inlägget