Här är 7 signaler som avslöjar att du har en toppchef:
1. HON ÄR LYHÖRD. Hon lyssnar för att förstå, inte för att svara. Precis som du gör när du möter en kund. Att vara lyhörd är den viktigaste egenskapen hos en chef, enligt en studie som Manpower gjorde för några år sedan. Samma egenskap värderar också kunderna högt.
2. HAN STÅR UPP FÖR DIG – och för sina chefer. Om något gått snett tar han ansvaret och försvarar dig. Han gömmer sig inte och skyller inte ifrån sig. På samma sätt står han bakom sina chefers beslut och han använder inte svaga ord som ”man” och ”dom” utan säger ”Jag”, ”Vi”, och ”Du”. Det är en mycket starkare kommunikation. Du som säljare gör samma sak och gör sedan allt för att hjälpa din kund.
3. HON GER DIG ÄRAN. När du gjort något bra kommer hon att berömma dig offentligt så att du får den cred du förtjänar. En smart chef vet att det gynnar alla (inklusive henne själv) och att du kommer att göra allt för att fortsätta leverera god kvalitet och bra resultat. På samma sätt gör du när du berömmer din kund och dina kollegor istället för dig själv.
4. HAN GER DIG KONKRET FEEDBACK. Både positiv och negativ, alltid med omtanke och alltid för att du ska växa. Han slösar gärna med beröm som är specifik och som stärker din identitet, och om du gjort något tokigt får du också reda på varför det var dåligt och att det INTE handlar om din identitet utan din aktivitet. Och du som leverantör berömmer också kunden men du är dessutom stark nog att berätta när du tycker att kunden har fel. Allt sagt med stor tillit och respekt.
5. HON TAR SIG INGA FRIHETER. Bara för att hon är chef låter hon inte andra göra allt skitjobb, och hon skaffar sig inga onödiga förmåner som sticker i ögonen på andra. Hon gör som Simon Sinek beskriver i sin boktitel: Leaders Eat Last. Hon går gärna längst fram och röjer hinder för dig, men hon tar inte över ditt jobb. Du som säljare ägnar inte heller tid åt att skaffa dig 1000 personliga fördelar utan lägger tiden på att skapa värde åt kunden och din arbetsgivare.
6. HAN HAR EN HARMONI MELLAN RELATION, KVALITET OCH RESULTAT. Han förstår kopplingen mellan en god kommunikation, arbetsglädje och resultat. Han tänker sig en trebent pall där alla benen måste vara lika långa för att pallen ska stå stadigt. Precis som du gör i din säljroll.
7. HON KOMMUNICERAR MED ENERGI, EMPATI OCH TYDLIGHET. Energi så att du också kan tro att hon tror. Empati så att du känner att hon förstår dig och tydlighet genom att ta bort så många missförstånd som möjligt. Det här delar du som säljare också med chefen när det handlar om att använda de tre kommunikativa superkrafterna i dina kundmöten.
Känner nu till någon riktigt bra chef? Berätta det till denne, gärna med energi, empati och tydlighet. Även en chef mår bra av beröm.
Tack för att du läser mina tankar
Den här artikeln var från början en krönika jag skrev i saleseffect.se