Hur ser er hinderbana ut? Workshopinstruktioner

Hur ser er hinderbana ut?

För många år sedan blev jag tillförordnad chef för en avdelning produktmarknadsförare. Det var en grupp på dussinet personer, alla duktiga på sina jobb, alla ambitiösa. Det här var på ett stort globalt företag, och vad finns det gott om på stora företag? Avdelningar. Vad händer ofta när det finns många avdelningar? Kommunikationsproblem. Vad händer när vi har kommunikationsproblem? Lägre motivation, prestation och resultat.

En viktig del av jobbet som chef är att röja hinder. Att gå med macheten längst fram i djungeln och bereda väg. Att alltid vara där för din grupp och hjälpa dem att göra ett bra jobb. Att serva (och då pratar jag inte om tennis). Det här gjorde att jag tog fram en workshop som vi döpte till Hinderbanan. Här får du grundbultarna som du kan ha om du också vill köra en motsvarande workshop:

  • Bjud in till workshopen och berätta att ni ska lyfta upp allt som hindrar dem att få sitt jobb gjort. Gör det gärna en vecka innan så att alla kan marinera uppgiften eller frågan.
  • Brainstorma och ta fram dessa hinder och motstånd. Motstånd kan delas upp i yttre och inre motstånd. Yttre motstånd handlar om prylar, tjänster, infrastruktur och andra människor som motarbetar er. Inre motstånd handlar om en oförmåga, okunskap eller ovilja från dina medarbetare. Lyft upp allt.
  • Gruppera, ta bort dubbletter, konkretisera. Är det inte konkret är det också svårt åtgärda.
  • Rösta. Låt nu gruppen visa vad de tycker är viktigast, lättast, mest irriterande, ger mest effekt eller hur ni bestämmer kriterierna. (I vårt fall valde vi det som var viktigast överst på listan.)
  • Kom överens om vem som gör vad. Låt inte allt hamna i ditt knä. Det som de är bäst lämpade att lösa själva, låter du dem lösa. Även om jag just skrev att du är där för att röja hinder så behöver du inte curla, för då missar de chansen att utvecklas. Dessutom behöver de dig för att lösa en del mer tidsödande knutar.
  • Där tar själva workshopen slut. Nu är det dags att kavla upp ärmarna och börja jobba.
  • I vår grupp fick jag vissa ”Action Points” som jag i min chefsroll hade lättare att ta hand om. Medarbetarna fick andra uppgifter. När vi sedan hade våra veckomöten rapporterade vi våra framsteg. Det blev som en Att-Göra-Lista och alla njöt när vi kunde bocka av den ena punkten efter den andra.  
  • Kan det här vara något för er? Jag tror det. Pröva. Vad har du att förlora? Var den chef som skapar förutsättningar för ett bra resultat genom att röja yttre och inre motstånd. Att fokusera på problem kan annars kännas tungt, men just i detta sammanhang är det istället en fördel.

Tack för att du läser mina tankar

Dela inlägget