Har ni någon gång varit på en föreläsning och upptäckt att ni tappat intresset? Att tankarna fladdrar iväg när ämnet blivit abstrakt och tråkigt? Kanske beror det på att vi har en kapacitet att lyssna på över 1000 ord per minut medan föreläsaren pratar på i 120 ord per minut.
Men så finns det de som kan stå helt still och med ganska svag röst fullständigt hypnotisera oss. Vi hamnar i en värld av argument som övertygar, metaforer som förklarar och exempel som berör. Vad gör de som klarar det? Vad har de för hemlighet? Hur gör de sin kommunikation intressant? Mitt svar är: De gör den relevant.
För drygt tio år sedan skulle jag och mina kollegor ut på en intern säljkonferens och presentera nya versionen av mobilsystemet (jag var på Ericsson då). Min chef hade hyrt in en presentationstekniktränare från USA. Jag var skeptisk mot honom som person. Men efter två dagar hade min första känsla bytts ut mot respekt. Det han gav mig var något jag hade nytta av. Det var relevant. Ett av dessa tips var att alla i publiken, enligt honom, rattade in samma radiokanal: WII FM. Vad betyder det? Det står för: What’s In It For Me? Om du kan locka med det i början, och sedan svara upp mot det i din presentation, så kommer publiken att lämna lokalen och känna sig nöjd med väl investerad tid.
Men räcker det inte med att vara kunnig inom mitt område? Nej, det är en förutsättning.
Men räcker det inte att jag vet hur jag rör armarna? Nej, men det hjälper.
Ska du nå hela vägen och göra en skillnad
så behöver du vara relevant.
Hur gör man det då? Ja, precis som i marknadsföring och försäljning handlar det om att förstå vem du pratar med, innan du försöker göra dig förstådd:
– Börja där de är. Vad kan de, vet de, tycker de, känner de? Tänk WII FM
– Underskatta inte deras intelligens men överskatta inte deras kunskap.
– Använd målande, lättförståeliga och konkreta exempel som de antingen kan känna igen sig i eller på annat sätt relatera till.
– Säg inte mer än du behöver. Konsten att tråka ut är konsten att säga allt.
– Och prata så att folk förstår. I dagens treställiga förkortningsvärld, och 1000 buzz-words (tillfälliga modeord) inom en bransch så betyder snart inte orden någonting. Säg det enkelt.
Så frågan är:
Var detta relevant för dig? Och i så fall: var det intressant?
Lycka till med dina budskap
//Antoni Lacinai
Lacinai Communication & Performance Development AB
PS: Vet du att du kan ladda ner min bok Sluta hålla presentationer – börja ge, helt utan kostnad?