21 minneskrokar – till publiken

”Jag minns ingenting av vad du sa, men du var grym!”

Så började ett samtal med en person för många år sedan. han hade sett mig presentera något men kom bara ihåg mig och inte mitt budskap.

Jag har letat och hittat 21 minneskrokar som man kan använda i presentationer. De slår de flesta andra tipsen inom presentationsteknik. Nu är de dina.

Lycka till med minnesvärda presentationer!

21 TIPS FÖR ATT FÅ DIN PUBLIK ATT MINNAS

  1. SKAPA EN TRIGGER som de minns när de ska göra något. Vid ett tillfälle visade jag upp ett kaffefilter för att prata om hur värderingar bör passera genom de filter de bestämt. Jag lade till att de skulle tänka på det varje gång de gjorde kaffe. Hitta dina ”cues” eller ”triggers” som får dem att minnas.
  2. BÖRJAN OCH SLUTET ÄR VIKTIGAST Ha en bra början och ett ännu bättre slut. Det är det publiken kommer att minnas bäst. Öva gärna in dem i förväg 
  3. HÅLL EN TYDLIG STRUKTUR/RÖD TRÅD Publiken kan känna sig trygg i att du vet vart du är på väg. Då kan de slappna av och lyssna på vad du säger. 
  4. ANVÄND SINNENA Om du kan berätta med exempel som går att ”se, höra, lukta” osv. så ökar du chansen att publiken minns mer. Tänk dig lukten av vitlök, smaken av en citron, ljudet av fågelkvitter eller trafikkaos, känslan av varm sand mellan tårna…
  5. REPETERA MERA Om du repeterar något så minns man det bättre. Man känner igen något som repeteras. Så om du säger något extra viktigt är det smart att repetera det. Hänger du med? 
  6. STÄLL REFLEKTERANDE FRÅGOR.  ”Kommer du ihåg när…Vad lärde du dig då?” Sådant skapar minnesspår.
  7. ANVÄND TRETALETS MAGI Av någon anledning minns vi saker i tretal. Exempel: Tro, hopp och kärlek. Jag kom, jag såg, jag segrade. Eller blod, svett och tårar. 
  8. HITTA EN RYTM när du pratar. Bäst i världen är Barack Obama. Titta på den här videon Yes we can så förstår du varför. Även allitterationer skapar rytm (t.ex. Back to Basic, Förstärka och Fördjupa o.s.v.)
  9. ÖVERRASKA. Å ena sidan vill vi ha igenkänning men för mycket och det blir tråkigt. Det som sticker ut minns vi bättre. När jag säger att jag jämför PowerPoint med alkohol, narkotika och tobak, så hajar folk till. (jag fortsätter med: ”Du kanske blir hög av ditt missbruk men alla andra får lida”)
  10. PAUSA. Ge dem tid att reflektera med en paus efter att du sagt något viktigt. Pausa gärna … innan för att bygga upp en nyfikenhet. Några sekunders paus upplevs inte som en evighet för publiken även om det kan göra det för dig. 
  11. RIMMA. Rim är som lim. Det fastnar. Prata Planering och Placering om du är mäklare. Prata Rabatt på Skatt om du är politiker. Rimma. 
  12. BJUD PÅ BERÄTTELSER Det finns ingenting som är så effektivt som att ge ett exempel eller en story för att folk ska minnas. Glöm inte att koppla ihop det med ditt budskap bara. Annars blir det bara underhållning
  13. BELÖNA. Vi vill ha avslut. Vi vill veta varför. Vi vill veta hur. När du först frågar och sedan berättar, får vi en dopamin-kick och blir belönade – och minns därför bättre.
  14. ANVÄND BÅDE TEXT OCH BILD. Det kallas för Dual Coding. Om du har en abstrakt text (helst inte) så måste du ha en konkret bild. Här kan faktiskt PowerPoint göra nytta – rätt använt.
  15. ÖKA STORLEKEN PÅ VIKTIGA ORD. Texten sticker ut och vi minns det bättre. 
  16. KRÅNGLA INTE TILL DET. Det är enklare att minnas: ”Vi sålde bättre än vi trodde” än ”Vår försäljningsbudget har justerats positivt på grund av en 12-procentig differens i prognos kontra reellt utfall”. Använd ett konkret språk istället för ett abstrakt. 
  17. SKAPA ONE-LINERS. ”You had me at hello.” Typisk one-liner. Går inte att glömma. De får gärna vara vaga och generiska så att de kan användas på alla möjliga ställen. 
  18. ANVÄND METAFORER OCH LIKNELSER. När min föreläsarkompis säger att han har tummen mitt i ryggen (överraskning dessutom) så förstår folk att han är ohändig. Genom att använda metaforer och liknelser gör du det abstrakta konkret och det okända känt.
  19. ANVÄND POLARITETER. Genom att ställa saker mot varandra så skapas en spänning som hjälper minnet. Är det svart eller vitt, tjockt eller smalt, hårt eller mjukt?
  20. ANVÄND DINA ARMAR för att förstärka det som är viktigt med hjälp av förklarande, förtydligande gester. Har ni ökat produktiviteten? Lyft upp armen så att det syns och inte bara hörs. 
  21. VAR RELEVANT. Är du relevant är du intressant. Är du intressant blir det du säger mer minnesvärt = värt att minnas.