3 tips för en bättre röst

Från min krönika i tidskriften Kick Off, hämtar jag denna text med tre tips för en bra röst när du presenterar något. Håller du med?

Na na na NA

Det är dags för kick-off. Du är taggad. ”Det brukar vara kul” tänker du, och minns tillbaka på tidigare år. Fast vad kommer du egentligen ihåg? Är det förväntningen innan? Är det minglet i pauserna? Eller festen på kvällen? Ja en sak är säker; det är inte någon av de tråkiga talarna. Du vet, de som söver dig likt John Blund…Tankenötter P1

En bra talare fångar publiken med intressanta, relevanta berättelser varvat med fakta. En bra talare har ett kroppsspråk som engagerar. Och en bra talare använder sin röst på ett dynamiskt sätt som gör att du hör engagemanget, poängerna och allvaret.

 

 

Låt mig i denna krönika fokusera på rösten. En dålig talare har förmodligen en mycket monoton stämma. Antingen jämn som ett rakt streck på sjukhusets pulsmätare, eller med exakt samma tonhöjning i slutet på varje mening som en oengagerad reseguide (jag återkommer strax till det sistnämnda).

Jag vet inte var du är när du läser detta, men ägna några sekunder åt att bara lyssna… hör du fläkten? Eller kanske trafiken? Vinden? Varför har vi inte medvetet lyssnat på de ljuden hela tiden? De har funnits där hela tiden. Ändå stänger vi av.

Våra hjärnor har en slags radar som hela tiden scannar vår omgivning. Den söker efter det oväntade, det plötsliga, det önskade eller oönskade. Tänk dig att du levde för 10,000 år sedan och satt vid en bäck i skogsbrynet. Allt du hörde var ett stilla sus av vinden. Din hjärna går ner i ”sleep mode”. Just då bryts en kvist i skogen. Du blir omedelbart helt alert. Sinnena är på helspänn och du fokuserar. Är det ett hot? En varg, björn eller annat farligt? Eller är det en tänkbar partner som du kanske ska fortplanta dig med?

När du sitter där på kick-offen och det i agendan står att några av cheferna ska presentera olika resultat; då önskar du dig bra talare som använder sina röster på ett varierat och intressant sätt, eller hur? Jo, det gäller alla, även ekonomichefen, HR-direktören och så vidare, och inte bara sälj- och marknadschefen.

Och om du är den som talar: Visst vill du att din publik ska lyssna på vad du säger istället för att gå ner i ”sleep mode” och vänta på kaffet? Då gäller det att du drar nytta av din röst.

Jag lovade att återkomma till den oengagerade reseguiden. Läs nästa mening och tänk att allt i fetstil är en tillfällig tonhöjning.

  • Hej och välkomna. Jag heter Antoni Lacinai. Jag ska berätta för er om hur man kan använda sin röst, så att den bli intressant. Det är viktigt. Tycker jag

Här finns två problem. Dels blir även det monotont. Du tröttnar snabbt på någon som låter så opersonlig. Och kanske ännu värre: 85 % av alla chefer upplevde att de som alltid gick upp i slutet på meningarna, var osäkra och emotionellt svaga. Hoppsan!

Summa summarum: Var inte som fläkten, trafiken eller vinden. Var som kvisten.

Bästa hälsningar
Antoni

Tips i tretal:

  1. Låt som en person och inte som en funktion. Hur pratar du när du är avslappnad? Runt köksbordet på en middag? Börja där.
  2. Öva på vad du ska säga så att du vet när du ska poängtera något, till exempel genom att betona, pausa, och så vidare.
  3. Variera tempot, volymen och tonen.

Bonustips: Skippa PowerPoint så långt det bara går. Det kan nämligen sabba vilket möte som helst.

Dela inlägget