Del 2. Det högpresterande laget

Dags för del 2 av 3 för vad som får ett team att prestera på topp. Som jag ser det finns det tre nycklar: Attityd, Färdighet och Kommunikation. Om du är intresserad så häng med.

Del 2. Färdighet.
– Får jag fråga – varför har du kallat oss 22 personer till det här mötet?
– Jaae alltså, jag har fått ett nytt projekt som jag ska driva och jag vill ha er input på vad jag ska göra…
– Du vet inte vad du ska göra? Och nu vill du att vi ska berätta det för dig?
– Jaae jag är ny på det här, så jag tänkte att om jag bjuder in många så kanske det löser sig. Eller?

Det spelar förstås ingen roll hur driven du är, hur positiv du är och hur motiverad du är, om du inte har ett uns av färdighet som omvandlar attityden till resultat. Om attityden är inträdesbiljetten, är färdigheten det som gör att du gör rätt saker och att du gör saker rätt.

Färdighet är applicerad kunskap. Det betyder att det inte räcker att kunna något om du sedan inte behärskar själva utförandet. Förmåga och Kompetens är andra ord för detta. En kompetent grupp innehåller medlemmar som både kan och gör rätt.

Att göra rätt saker är ett tecken på kompetens. Nybörjare springer glatt på allt och lägger ner mycket energi på fel uppgifter. De behövs förstås eftersom de inte är fast i sina föreställningar om vad som går och inte går. De erfarna vet oftast vilka uppgifter som ger rätt effekt och fokuserar på dem. Se på en gammal fotbollsspelare som inte är snabbast men som ändå står rätt.

Att göra saker rätt är nästa steg. Nybörjaren gör helt enkelt fler fel, vare sig det handlar om en passning i fotboll eller ett medarbetarsamtal på jobbet.

På individnivå kan Blanchard/Hersheys modell för situationsanpassat ledarskap komma till sin rätt. Individer går genom fyra faser.

  1. Den glade nybörjaren som med entusiasm startar sin inlärning.
  2. Oh, shit!” – kollegan som upptäcker hur mycket han/hon faktiskt inte kan.
  3. Den kompetenta individen vars självförtroende ändå sviktar.
  4. Den självgående, kompetente och motiverade experten.

Det gäller då att anpassa sin ledarstil så att du stöttar eller styr i lagom nivå (Mer om detta i ett framtida inlägg)

Individerna bygger tillsammans upp ett lag. En del är resultatorienterade. Andra har en utmärkt förmåga att få gruppen att må bra. En tredje grupp ser till att kvaliteten är på topp. Några är kreativa, andra strategiska. Mångfald ger många fördelar.

I korthet: Ju fler i gruppen som har goda färdigheter desto bättre prestation får du. Om din grupp har en mångfald av färdigheter kan det gå ännu bättre. Har gruppen dessutom rätt attityd kommer laget förmodligen att topprestera.

– Hur ser kompetensen ut hos er?
– Har individerna i gruppen rätt färdigheter?
– Hur ser kompetens ut från ett grupp-prespektiv? Får ni ut allt av gruppen när ni jobbar ihop?
Kanske något att fundera på tills vi hörs nästa gång.

Kommentera gärna. Håller ni med? Dela gärna med er till ert nätverk.

//Antoni

Dela inlägget

Fler inlägg