Som kommunikationstränare ser jag de vanliga felen många gör när de ska presentera på olika möten. Jag tänkte vända på det och ge dig fem saker du kan göra bra istället. Häng med:
- Du har en bra ögonkontakt. Vi vill alla bli sedda och när du tittar på mig i cirka tre sekunder hinner jag känna hur vi etablerar en kontakt. Den känslan håller i sig ganska länge medan du tittar på andra i rummet lika länge. Och så kommer du tillbaka till mig igen för att jag ska känna mig viktig. Det gillar jag.
- Du rör dig ledigt men målmedvetet. Dina händer hänger inte bara längs sidorna och du är inte heller flaxig och nervös. Med tydliga gester förstärker du budskapet och inger förtroende.
- Du pausar. Istället för att du försöker få ur dig allt i en utandning, eller lägger dig till med ääää, öööö eller ocheeee så är du – tyst. Du pausar. Jag hinner ikapp dig. Det känns tryggt.
- Du väcker intresset med en gång. Du vet nämligen om att jag minns mest i början och i slutet, och därför har du förberett och övat dig på inledningen så att du inte stakar dig eller drar iväg i ett abstrakt resonemang som gör att jag omedelbart tänker på annat. Du har istället fångat mig med en intressant fråga eller en relevant berättelse.
- Du låter bli PowerPoint. Antingen helt och hållet, varpå du kanske använder en Whiteboad eller blädderblock och gör en enkel skiss. Eller så har du åtminstone förstått att PowerPoint gör mer skada än nytta, och därför har du minimerat antalet slides och informationsmängden per slide. Vid det här laget har jag börjat högakta dig!
Lycka till med din presentation på nästa möte
//Antoni Lacinai