God kundkommunikation är enkelt.

Vet ni hur lätt det är att vara unikt god i er kundkommunikation? Ni anar inte…

Han hade bruna, nätta loafers. En rosa piketröja och ett paraply. Vi stod nedanför en jordig slänt och några meter ovanför oss var den steniga lerhög som var vår tomt. Ja, vi ägde den inte men vi hade bokat den. Den låg vackert. Bara en tomt mellan vår och sjön.

Mannen med den rosa pikétröjan huttrade och tittade missnöjt sig omkring. Han var säljare för ett småhusföretag och den tredje vi tog dit för att prata husbygge. De andra hade haft gummistövlar och glada utrop. “Viken fin tomt!” hade de sagt, och vi kände oss sedda och smickrade. Dock inte denne säljare. Han muttrade och påpekade fel och brister med läget. Och han såg lidande ut när vi föreslog att vi faktiskt skulle uppför slänten och stå på själva tomten. Till slut tog han sig upp och tittade missnöjt på sina leriga loafers.

Vi gjorde aldrig affär med mannen i den rosa pikétröjan…

Det finns ett förbluffande enkelt sätt att vara unik på om du är en representant för ett företag, vare sig du är säljare, tekniker, kundtjänst eller andra som träffar kunder. Det är en hemlighet. Eller, det verkar så i alla fall. Är du beredd? Här kommer tre beteenden som gör dig unik:

  1. Var trevlig
  2. Var intresserad
  3. Hjälp kunden

Jag hade förmånen att moderera ett event där före detta Comvik-chefen Johan Jarnheimer talade. Så här sa han:

Ungefär samma sak. Så himla enkelt.

Jag är lite förvånad över hur långt vi kan komma bara genom att vara normalt trevliga. Men gång efter annan inser jag att det faktiskt krävs så lite för att vara unik. Hur länge till? Jag vet inte. Länge tror jag.

Kanske beror det på att företagen tror att de är bättre på service än vad de är. Kanske tror de att de lyssnar på vad kunden säger. Problemet är att kunden inte verkar hålla med.

Så har du en kund framför dig. Var lite nyfiken. Var lite trevlig. Och hjälp kunden. Lycka till.

 

Dela inlägget