När samtal är modiga. Del 1

Du vet att du behöver ta det där samtalet. Men du drar dig för det, eftersom du vet att det kan bli jobbigt. Du vet också att det sällan blir bättre av att låta bli… Känner du igen dig?

När kan ett samtal vara modigt? Om mycket står på spel, om vi har olika åsikter, eller om känslorna svallar, ja då är det förmodligen dags att bli modig.

Studier och forskning har visat att de företag, och de personer som vågar ta de jobbiga samtalen, oftare är mer framgångsrika än de som inte gör det. Varför är det så? Jag tror att det beror på att vi tar samtalen bättre när vet att det är ok att ta upp saker som stör. Hela kulturen på en sådan arbetsplats, eller familj, är mer konstruktiv. (Jag pratar nu inte om konflikter som gått överstyr. De benar jag ut vid ett annat tillfälle.)

Chefer påverkar extra mycket. En parentes: Som vanligt har chefer ett stort ansvar att agera med gott exempel här. Bara som ett exempel: Chefers beteende är direkt avgörande för om medarbetare väljer att stanna kvar eller söka sig bort. Enligt en studie från Manpower kommer 8 av tio att vilja byta jobb om chefen inte duger. En annan studie berättade att av 55 skäl att engagera sig berodde hela 37! skäl på chefens beteende. Det finns förstås många skäl utanför de svåra samtalen, men de är en del i det. Slut parentes.

Om du ska ha ett modigt samtal, har du antingen bestämt dig för lösningen eller inte. Om du har bestämt dig (Jag gör slut. Jag säger upp mig. Betala det du är skyldig mig…) handlar det om att hålla sig lugn och hantera reaktionen.

Om du inte har svaret på vägen framåt, finns möjligheten att faktiskt vara kreativ från båda sidor. Kanske finns det omständigheter du inte känner till? Kanske finns det en lösning du inte skulle komma själv? Och som chef är detta mer av ett coachande ledarskap.

Hur gör jag då? Processen är som ofta, mycket lättare än genomförandet:

Förbered dig genom att svara på de här frågorna:
Vad vill jag egentligen uppnå? För mig? För dem? För relationen?
När och var ska jag ta den här diskussionen?
Hur ska jag bete mig för att nå målet?

Berätta din syn på saken
Det här händer (så objektivt som det går)
Jag har märkt att du kommit för sent 4 dagar den här veckan.
Så här känner jag för det
Jag känner hur jag blir irriterad
Det här är konsekvensen
Det sätter en press på mig som måste svara på dina samtal också. Det gör att jag inte hinner med mitt eget jobb och våra affärer blir lidande.

Lyssna (på riktigt) på deras sida
Vad händer enligt dem?
Vad känner de för det?
Vad tänker de om konsekvenserna?

Hantera reaktioner
Det här blir del 2 nästa inlägg, om någon vecka. Stay tuned.

Kommentarer så här långt?

 

Dela inlägget