I min roll som moderator får jag chansen att möta olika branscher och människor. Under våren har det bland annat handlat om pasta, papper och pellets. Det är lika spännande varje gång. Jag tänkte bjuda på tre tips till dig som ska axla rollen som moderator, i hur du förbereder dig bäst för att du ska kunna prestera på topp.
1. Ta tid att förstå din uppdragsgivare/arrangören. Vad handlar mötet om? Varför vill de ha det? Vad kommer de in med för förväntningar? Vad är målet? Vilken bransch är de i? Hur går det för dem? Vilka kommer? Vad tänker och känner dessa? och så vidare. Ställ frågor i förväg. Hellre en för mycket. Gör din research. Det är så klart inte meningen att du måste veta mer om dem än vad de själva gör (om du inte råkar vara en intern resurs på företaget). Men – den som förbereder sig bäst vinner.
2. Du är inte stjärnan. Jag vet att det här är en svår poäng om du råkar vara mediakändis, eller kanske en tung, creddig branschspecialist. Men ditt jobb är att lyfta fram talarna, panelerna och så vidare så att de få fram sina budskap. Du ska lägga upp bollen så att de kan smasha in den. Därför ska du istället ta reda på vad varje talare/panel vill få fram för budskap så att du med enkla frågor hjälper dem att lyckas.
3. Prata med talarna i förväg. Många moderatorer verkar inte tycka att det behövs. Äh, jag tar det på uppstuds, jag är ju så van. Det är möjligt att du är det. Men många talare kan vara nervösa. Att ni har pratat i förväg ger dem en trygghet. Målet är att de ska kunna leverera på topp så att publiken kan ta till sig det de säger. Hjälp talarna att känna att du är där för dem.
Tips för moderatorn var faktiskt ett av de första blogginläggen jag gav ut för några år sedan. Du kan läsa om dessa Nio tips för moderatorn. här.
och så finns det en bok som kan hjälpa dig ännu längre. Den enda boken i sitt slag faktiskt.
Lycka till!