När jag utbildar och föreläser om konsten att presentera, kommer jag tidigt in på vikten av att sätta rätt sorts mål. Här är tre frågor du bör kunna svara på:
1. Vad vill du att din målgrupp ska KÄNNA när du presenterar?
Ska du få dem att göra något måste du skapa en känsla hos dem. Den kan variera under tiden du pratar. Huvudvärk och ont i magen i början? En alvedon och kycklingsoppa* i slutet
Känslor skapar action
2. Vad vill du att de ska VETA när du är klar?
Välj så få men tydliga kunskapsmål som möjligt. Om du har fler än tre kommer de inte ihåg det du vill. Välj färre och krydda med goda exempel istället.
Kunskap skapar förståelse
3. Vad vill du att de ska GÖRA med ditt budskap?
Det är meningslöst att presentera något om du inte vill få någon form av rörelse efteråt. Inte ens ett tråkigt informationsmöte kan ha som mål att informera utan att du vill att de ska göra något med informationen.
Action skapar resultat
Ställ dessa tre frågor. Gärna i den ordningen eftersom vi först känner och sedan tänker. Dina förberedelser och din prestation kommer att bättre, till gagn för alla som lyssnar.
Lycka till
//Antoni Lacinai
*kycklingsoppa är bra för allt