Vad kostar dåliga möten i ren personalkostnad? Nu ska vi räkna:
Ta antalet anställda tjänstepersoner
Multiplicera med 12 (timmar i veckan som en icke-chef snittar på möten)
Multiplicera med 45 (arbetsveckor per år)
Multiplicera med 500 (antagen personalkostnad/timme/anställd)
Dela med 2 (hälften av alla interna möten anses vara dåliga möten, ja till och med konstraproduktiva.)
Vad blir resultatet?
Är ni 10 personer blir det 1,350,000 kronor i möten som är ineffektiva möten som suger energi, saknar syfte och mål och som inte involverar rätt deltagare…
Och då har jag inte ens räknat på vad ni kunde gjort istället med den tiden och de pengarna istället.
I boken En massa sätt att sabba ett möte, får du fler än 100 superkonkreta tips på hur du gör dina jobbmöten bättre. Du kan lätt öka effekten av mötet med 15-30 procent. Gör din egen uträkning på vad det betyder per år hos er.
Boken finns som e-bok (den tryckta upplagan är slut) eller på engelska
För dig som har många virtuella möten rekommenderar vi boken med samma namn
Eller gå vår utbildning i mötesteknik för mötesledare. Då ingår boken som kursmaterial. Hör av dig om du vill veta mer.
//Antoni
ps – Siffrorna i räkneexemplet hämtar jag från undersökningsföretaget 3S