Du ska fatta vad jag menar, inte vad jag säger!

Hand upp alla ni som någon gång blivit missförstådda, eller själv missförstått någon?

För en tid sedan lät jag min fina, yngsta son och min snälla mor följa med mig på jobbet. Jag lunch-föreläste om konsten att sätta och nå mål, på Kajskjul 8. Jag tänkte att det kunde vara kul för dem att vara med. Vi fick en supergod lunch, sedan gjorde jag min grej varpå REA-gänget avslutade med två fantastiska sketcher. Det var två kul och bra timmar.

När vi sedan kom hem till mina föräldrars hus satte min mor nyckeln i låset och sa: ”Jaja, jag fick i alla fall lite soppa…”

Vad menar du?” Utbrast jag. ”Du fick soppa, men du fick också se mig på scen inför 200 personer. Du fick skratta gott åt REA-gänget. Vad menar du med att du bara fick soppa???”

Hon insåg hur det måste låtit och bad genast om ursäkt. Sedan förklarade hon att min son inte hade gillat soppan. Eftersom klockan var över två ville hon snabbt fixa mat till honom. Själv var hon ju mätt. Jag förlät henne såklart och har detta som ett bra exempel på hur lätt det är att missförstå varandra.

För ju mer jag studerar kommunikation desto mer förbluffad är jag att vi alls förstår varandra. Det borde nästan inte gå. Varje gång du sagt något har nämligen ditt budskap passerat tre filter:

–       Du generaliserar (Alla som var på där fick sig en tankeställare)

–       Du förvränger (Han snackade mål innan rean…)

–       Du utelämnar (Han fick i alla fall lite soppa…)

Och nu tror du att mottagarna ska förstå exakt vad du menar och inte vad du säger. Och det blir värre: Varje mottagare låter dina ord passera genom samma tre filter (Någon som har ett förhållande där ni missförstått varandra, räck upp en hand).

Eftersom det är sändarens ansvar att mottagaren fattar krävs det att vi lägger ner lite tid på att få till en bra kommunikation, vare sig det är en presentation, ett kundsamtal, en reklamkampanj eller ett event och så vidare. Vi kan till exempel:

–       Sätta konkreta mål för vad vi vill uppnå med vår kommunikation.

–       Tänka målgrupp först. Vilka är de, var kommer de ifrån, vad kan de? o.s.v.

–       Mejsla ut exakt vad vi vill säga, och gärna testa det innan vi går ”live”.

–       Repetera det viktiga för att öka chansen att det fastnar.

–       Använda rösten och betona det som är viktigt och kroppen för att förstärka poänger.

Och när ni nu läst ändå hit. Läs texten igen och hitta alla ställen jag kan ha generaliserat, förvrängt och utelämnat information. Men bli inte ledsen om du inte hittar något för det vet väl alla att en kommunikationsexpert som jag aldrig gör de misstagen.

Må bäst

//Antoni Lacinai

ps – för er som är medlemmar i Marknadsföreningen i Göteborg lär ni känna igen den här texten i ert magasin där jag har förmånen att få skriva en kolumn.
adobe creative suite upgrade
du ska fatta vad jag menar

765qwerty765

Dela inlägget

Fler inlägg