När samtal är modiga del 3

Ibland behöver du ge jobbiga besked. Beslutet är fattat. Det är ett “Var god skölj“-scenario. Så hur gör du det lite mjukare utan att bli otydlig?

Det finns en fantastisk scen i The Office, när den otroligt inkompetenta chefen samlar sina oroliga anställda omkring sig. Två kontor ska bli ett. Det kommer att bli nedskärningar på ett av kontoren. Chefen säger att han har en dålig och en god nyhet. Den dåliga är att de flesta på kontoret kommer att bli av med jobbet. –Vad är den goda? undrar  en i personalen. –Jag kommer att bli befordrad svarar chefen med ett barnsligt glatt leende. Sedan blir han förvånad och ledsen att den snart sparkade personalen inte vill glädjas med hans befordran…

Det finns många sätt att leverera tråkiga dåliga nyheter. En sjustegsraket återfinns i den excellenta boken Wake your mind up, skriven av grundarna till det spännande företaget The Mind Gym som jag samarbetar med. The Mind Gym har ett helt gäng med researchers som botaniserar i psykologi och relaterad forskning, vilket jag sedan får ta del av. Och ger vidare till dig som läser detta.

Nyckeln när du ger dåliga nyheter är att vara tydlig och empatisk på samma gång. Så vilka delar finns med i ett sådant samtal? Dessa:

  1. Sammanhanget. Vad handlar det om? – Jag vill prata om vårt förhållande. eller –Jo, den beställningen du lade i förrgår.
  2. Beslutet. Vad den dåliga nyheten är. –Det fungerar inte så jag gör slut. eller – Vi kommer inte att kunna leverera till på tisdag
  3. Eventuellt fler detaljer. – jag har inte träffat en annan. Jag vill bara inte fortsätta. ellerDitt gods kom inte med på lastbilen idag.
  4. Anledningen/orsaken. –Jag känner inte att jag och du är rätt för resten av livet. eller -När jag lade in din order såg jag att många fler kunder än vanligt lagt order på samma produkt, dagen före.
  5. Hur du kom fram till beslutet. Jag insåg det när vi beslutade om att flytta ihop. ellerJag fick just reda på det från mina kollegor i fabriken..
  6. Konsekvensen. Jag vet att du redan sagt upp din hyresrätt. eller –Jag förstår att ni kan få problem med er egen produktionsplanering.
  7. Alternativa vägar.  Jag har en kompis som vill hyra ut sin lägenhet på ett år. Jag tipsar gärna. Det är det enda jag kan komma på nu. eller Om du kan tänka dig att ta emot hälften till tisdag så att du kan köra din produktion, så kan jag leverera resten på torsdag. Vad tror du om det? 

Precis som jag skrev i min bloggtanke om att hantera stressreaktioner, så gäller samma här. Var samlad, tydlig och empatisk. Hantera att de kanske attackerar eller flyr.

Vad finns det för fallgropar? Att börja prata om hur jobbigt det är för dig, och att flytta fokus till andra irrelevanta saker (som chefen i The Office) är några. Har du fler?

Som vanligt: Lättare sagt än gjort. Men med strukturer blir det i alla fall enklare. Tror jag. Tror andra. Vad tror du?

Dela inlägget